Koku duyusu insanların sahip olduğu beş duyu hissinden birisidir ve çoğunlukla da en hassas oldukları konudur. Kokular insan davranışların şekillenmesinde ve karar vermelerinde etkili bir konu olarak pek çok araştırmaya konu edinmiştir.
Kokular insanlarda davranış değişikli oluşturmanın yanı sıra farklı hisler hissetmelerine de neden olmaktadır. Öyle ki pek çoğumuz aldığımız ürünleri, yiyecekleri koklama ihtiyacı yaşarız ve kokusu hoşunuza gitmediği anda da hemen oradan uzaklaşmak isteriz. Aynı şey mağaza, restaurant veya cafeler için de geçerlidir. Bu nedenle mağaza tasarımı ve dekorasyonu yapıldıktan sonra mağaza kokusu üzerinde durularak en uygun ve müşterileri olumlu yönde etkileyecek bir kokunun seçilmesi son derece önemlidir.
Mağaza Kokusu Mağazanın İnsanlar Tarafından Hatırlamasına Yardımcı Olur
İnsanlar kokulardan etkilenerek pek çok duygusal hissin içine girerler ve kötü kokan veya kokusunu beğenmedikleri bir mekanda da bulunmak istemezler. Bu nedenle mağaza dekorasyonundan veya market dekorasyonun tamamlanması aşamasında müşterinin rahat, huzurlu ve sakin hissetmesini sağlayacak bir mağaza kokusu belirlenmelidir. Böylece mağaza kokusu insanların mağazanızda daha uzun vakit geçirmeleri konusunda tetikleyici bir unsur olacaktır. İnsanlar kendilerini rahat hissettikleri mağazalarda daha fazla zaman harcarlar ve daha fazla alışveriş yaparlar. Bu nedenle mağaza dekorasyonunun tüm aşamalarında; mağaza aksesuarları tanımlanmasında, aydınlatma, renk ve koku seçiminde müşterilerin alışveriş psikolojisi göz önünde bulundurulmalıdır.
Her mağazanın ürünlerini ön plana çıkartan ve mağazaya karakter katan bir dekorasyonunun olması gerektiği gibi bu karakteri pekiştiren bir kokusunun da olması son derece önemlidir. Öyle ki koku müşterilerin mağazayı hatırlamasında renk seçimi ve dekorasyonel özellikler kadar etkili bir yöntemdir. Bu nedenle mağaza dekorasyonu yaptırırken ve sonrasında mutlaka mağaza kokusuna önem verilmeli ve üzerinde hassasiyetle durulmalıdır.