Yaklaşık otuz yıl önce tüm ihtiyaçlarımızı geçirebileceğimiz kasap, manav, bakkal vb. her mahallenin kendi esnafı varken bugün aradığımız her şeyi bulabileceğimiz mini market, market, süpermarketler çevremizi sarmış durumdadır. Satın alınabilecek ürün çeşitliliğinin fazla olması ve müşteriye alternatifler sunması marketlerin müşteriler tarafından mahalle esnaflarının dükkanlarına göre daha çok tercih edilmesine neden olmuştur.
Marketlerin sayısının artması ve sektörde markalaşmanın yaşanmasıyla marketçilik sektöründe rekabetin yaşandığı söylenebilmektedir. Market mağazalarının varlıklarını sürdürmesi marketin büyüklüğünden ziyade ne kadar müşteri çektiğiyle ve içindeki ürünleri ne kadar sattığı ile ilişkilidir. Kısacası marketin müşteri çekmesi ve satış oranlarını arttırması oldukça önemlidir.
Market dekorasyonu, müşterinin mağazaya çekilmesi ve satış oranını artırma konusunda kilit rol oynamaktadır. Mağaza içinde raf sistemlerinin ve reyonların konumlandırılmasında ve müşterilerin alışveriş ortamına kolay uyum sağlaması konusunda bilinçli ve stratejik hareket edilmesi gerekmektedir. Manav reyonlarının hemen market önünde veya girişinde konumlandırılması b konuda örnek olarak gösterebilmektedir. Bu stratejiyle müşteri daha markete girmeden veya girdiği anda alışveriş moduna daha çabuk adapte olmaktadır. Aynı zamanda market içine konumlandırılan raflara yerleştirilen ürünlerin de birbiriyle ilişkili olmasına dikkat etmek gerekmektedir. Böylece bir ürünü almak isteyen müşteri aynı rafta benzer ve ilgili diğer ürünleri de görecektir.
Raf Sistemlerinin Konumlandırılmasında Dikkat Edilecek Diğer Stratejiler Nelerdir?
Market dekorasyonunda kullanılması gereken raf sistemlerinin ürünleri ortaya çıkaracak renkte olmalarına ve müşterinin rahatlıkla ürünlere ulaşmalarına imkan sağlayan yapıda olmalarına dikkat etmek gerekmektedir. Aynı zamanda insanlar üzerinde ruhsal ve anlamsal etkiye sahip olan renklerin seçimine de önem verilmesi müşterilerin alışveriş ortamına adapte olmasını kolaylaştırmaktadır.
Raf sistemleri konumlandırılırken üzerinde durulması gereken diğer bir önemli nokta ise, en fazla satılan ve müşteri tarafından en fazla ilgi gören ürünlerin marketin iç taraflarına doğru konumlandırılmasıdır. Böylece müşteri istediği ürüne ulaşana kadar diğer ürünlerin önünden de geçmek durumunda kalacaktır. Bu tarz bir strateji müşterinin birden fazla ürün almama oranını arttırdığı uzmanlar tarafından belirtilmektedir. Son olarak satış olasılığı yüksek olan ürünlerin raf sistemlerine müşterinin göz hizasına gelecek şekilde konumlandırılması ürünlerin satışını daha da arttırma konusunda önemli bir stratejidir.